Foto: Plåt & Ventbyrån

Välplanerad högstadieturné skapade brett och djupt engagemang

Plåt & Ventbyrån behövde hjälp med att nå ut både brett och djupt – för att väcka intresse och engagemang för framtidsyrket plåtslagare. Lösningen? En välplanerad högstadieturné.
  • Lektioner i plåtslageri för högstadieelever
  • Kommunikationsstöd för yrkesambassadörer
  • Beslutsfattarunderlag till politiker
  • Frukostmöte med politisk agenda
  • Pressarbete
  • Sociala medier
  • Reportage

Another View utmärker sig genom sin noggrannhet i varje detalj och sitt engagemang för att leverera högkvalitativa resultat. De håller alltid deadlines, vilket ger en känsla av trygghet och tillit i samarbetet.

Kaveh Nowroozi
Projektledare
Plåt & Ventbyrån

Yrket behöver sättas på kartan

Plåtslagare är ett framtidsyrke med kompetensbrist. Därför är en viktig del av Plåt & Ventbyråns uppdrag att få fler unga att intressera sig för bygg- och anläggningsprogrammet med inriktning plåt och sätta yrket på kartan. Många vet inte vad en plåtslagare gör och därför behövs både synliggörande och inspiration.

Högstadieturné når högt och lågt

Genom en välplanerad högstadieturné kan Plåt & Ventbyrån nå ut till elever, lärare, studie- och yrkesvägledare, politiker och omvärld – på samma gång. Städer med extra stort informationsbehov valdes ut för satsningen och Another View skräddarsydde sedan ett koncept bestående av lektioner i plåtslageri för högstadieelever, frukostmöte för lokala politiker och mediebearbetning.

2022 besöktes Malmö och Kungälv, och 2023 gick turnén till Viktoriaskolan i Skara. Plåt & Ventbyråns yrkesambassadörer, unga plåtslagare, höll här i sex lektioner för högstadieelever som fick prova på att skapa i plåt. Plåtslagarlärare, företagare och influencer inom branschen, samt lokala politiker bjöds in till ett frukostmöte för att diskutera hur man gemensamt kan lösa kompetensbristen i framtidsyrket. Lokalmedia bjöds in till samtliga aktiviter och pressmeddelande skickades ut till en genomarbetad medielista. Plåt & Ventbyråns sociala medier uppdaterades inför, under och efter högstadieturnén.

Både bred och djup räckvidd

Högstadieturnén är ett unikt koncept med sin breda men samtidigt målgruppsanpassade räckvidd. Den når eleverna direkt, som får veta mer om yrket och prova på det. Skolledning, trä- och metallslöjdslärare samt studie- och yrkesvägledare blir upplysta och påminda om yrket. Politiker möts för att diskutera kompetensbristen i framtidsyrket, vilket i sig lockar till sig lokal media. Media når i sin tur ut till allmänheten och sätter yrket på kartan.

Flera elever under högstadieturnén i Skara kom för första gången i kontakt med yrket och skapade engagerat visselpipor och ljuslyktor i plåt. Frukostmötet möjliggjorde att plåtslagarlärare, politiker, företagare och influencer kunde mötas och diskutera lösningar på kompetensbristen. P4 Skaraborg sände live från såväl frukostmöte som plåtslagarlektion och ytterligare fem medier skrev om högstadieturnén. Kommunikationsinsatsen avslutades med ett reportage i Plåt & Ventmagasinet för att upplysa branschen om Plåt & Ventbyråns framgångsrika insats.

Med en djup förståelse för det snabbt föränderliga medielandskapet kan Another View anpassa sina strategier för att maximera effekten av varje projekt. Dessutom är de mycket smidiga att jobba med, lyhörda för feedback och flexibla i sin approach – vilket gör samarbetsprocessen både enkel och effektiv.

Kaveh Nowroozi
Projektledare
Plåt & Ventbyrån