Intervjustudie la grunden för målgruppsanpassad kampanj
Hur når man fram till offentliga upphandlare med budskapet om vikten att köpa hållbara transporter? Det undersökte vi för Fair Transport, och resultatet blev en skräddarsydd och målgruppsanpassad kampanj.
För att påverkan krävdes insikt
Fair Transport erbjuder en certifiering för hållbara transporter och ville i en kampanj nå ut med sitt viktiga budskap till målgruppen transportköpare. För att lyckas med detta krävdes en ökad förståelse för drivkrafterna vid valet av transportleverantör och fördjupad kunskap om vad som skulle göra det mer attraktivt att låta Fair Transport avgöra valet.
Målgruppsanalys formade kampanj
För att förstå målgruppen gjordes en intervjustudie med transportköpare, där insikterna paketerades i en målgrupps- och budskapsplattform som vägledde kampanjen. Ett stort upplysningsbehov hos offentliga upphandlare ledde till att kampanjen riktades mot just denna specifika målgrupp.
Grundad och träffsäker insats
Förarbetet ledde till insikten att många offentliga upphandlare inte ställer specificerade krav på hållbara transporter, och att det finns en stor frustration över hur otydliga riktlinjer, oklar ansvarsfördelning och bristande resurser gör det svårt att leva upp till uppställda kommunmål. Denna insikt la grunden för kampanjen som löpte över drygt sex månader, med ett pärlband av utvalda och relevanta aktiviteter. Alla med samma grundläggande budskap – att offentliga upphandlare kan göra skillnad genom att satsa på hållbara transporter.
Genomförda aktiviteter i kampanjen:
Det här är Fair Transport
HFair Transport är en certifiering för hållbara transporter som Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen står bakom. Syftet är att verka för en hållbar och ansvarsfull transportsektor.