Bild: Fair Transport

Intervjustudie la grunden för målgruppsanpassad kampanj

Hur når man fram till offentliga upphandlare med budskapet om vikten att köpa hållbara transporter? Det undersökte vi för Fair Transport, och resultatet blev en skräddarsydd och målgruppsanpassad kampanj.
  • Kampanjsida
  • Mässan Mötesplats Offentliga Affärer: annonsering, monter och intervju på scen
  • Annonskampanj på LinkedIn
  • Tidningsannonser och nativeartikel i Miljö & Utveckling
  • Trestegsraket av nativeartiklar på Upphandling24
  • Opinionsbildning i media

För att påverkan krävdes insikt

Fair Transport erbjuder en certifiering för hållbara transporter och ville i en kampanj nå ut med sitt viktiga budskap till målgruppen transportköpare. För att lyckas med detta krävdes en ökad förståelse för drivkrafterna vid valet av transportleverantör och fördjupad kunskap om vad som skulle göra det mer attraktivt att låta Fair Transport avgöra valet. 

Målgruppsanalys formade kampanj 

För att förstå målgruppen gjordes en intervjustudie med transportköpare, där insikterna paketerades i en målgrupps- och budskapsplattform som vägledde kampanjen. Ett stort upplysningsbehov hos offentliga upphandlare ledde till att kampanjen riktades mot just denna specifika målgrupp. 

Grundad och träffsäker insats

Förarbetet ledde till insikten att många offentliga upphandlare inte ställer specificerade krav på hållbara transporter, och att det finns en stor frustration över hur otydliga riktlinjer, oklar ansvarsfördelning och bristande resurser gör det svårt att leva upp till uppställda kommunmål. Denna insikt la grunden för kampanjen som löpte över drygt sex månader, med ett pärlband av utvalda och relevanta aktiviteter. Alla med samma grundläggande budskap – att offentliga upphandlare kan göra skillnad genom att satsa på hållbara transporter. 

Genomförda aktiviteter i kampanjen:

En engagerande kampanjsida med målgruppsanpassad copy och call to actions, var navet i kampanjen som alla andra aktiviteter pekade mot. 
På mässan Mötesplats Offentliga Affärer mötte Fair Transport målgruppen fysiskt med skräddarsydd monter och samtal på scen som modererades av Another View. Annonser i mässans nyhetsbrev väckte intresse inför, under och efter mässan.
Därefter följde en LinkedIn-kampanj – fem annonser med olika budskap utifrån målgrupps- och budskapsplattformen som länkade till kampanjsidan. Varje annons löpte i två veckor, vilket innebar en total annonseringsperiod på tio veckor.
Via Miljö & Utveckling nådde Fair Transport målgruppen med annonser i papperstidningen och en nativartikel på hemsidan. Och på Upphandling24, nyhetsmediet för inköpare och upphandlare, med en trestegsraket av nativeartiklar.
För att belysa problemet med att många kommuner missar möjligheten att påverka genom att inte ställa krav på hållbara transporter tog Another View fram debattartiklar som fick genomslag i både riksmedia och lokalpress.